Osallistuimme
International Society for Child Indicators -konferenssiin Viron Tartossa
26.–29.8.2019. Paikalla oli maailmanlaajuisen, 8-12-vuotiaiden lasten
hyvinvointia tarkastelevan Children’s Worlds -tutkimuksen tekijöitä sekä monia
muita lasten hyvinvoinnista ja sen edistämisestä kiinnostuneita tutkijoita. Vuorotellen
jokainen pyrki omalla näkökulmallaan valaisemaan pientä osaa lasten
hyvinvoinnin laajassa kokonaisuudessa.
Lukuisat esitykset esimerkiksi lasten hyvinvoinnin
vertailusta eri maiden välillä, lasten osallisuutta edistävistä
tutkimusprojekteista ja sijaishuollossa elävien lasten hyvinvoinnista olivat
kiinnostavia. Jotain konferenssista jäi kuitenkin uupumaan: keskustelu siitä,
mitä varten lasten hyvinvoinnin tutkimusta tehdään ja miten tutkimustietoa
hyödynnetään. Lasten hyvinvoinnista kiinnostuneiden tutkijoiden keskuudessa
perustelu lienee niin itsestään selvä, että sitä ei tarvitse edes ääneen sanoa.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa, jonka avulla lasten hyvinvointia
voidaan edistää. Se, miten tutkimustiedon avulla voidaan edistää lasten
hyvinvointia, onkin kiperämpi pulma. Siitä ei konferenssissa juuri puhuttu.
Lapsen oikeuksien komitea esittää pulmaan ratkaisuksi
lapsivaikutusten arviointia. Sen avulla voidaan varmistaa, että YK:n lapsen
oikeuksien yleissopimuksessa mainitut lapsen oikeudet ja siten lasten
hyvinvointi toteutuvat. Komitea ei anna tarkempaa ohjetta lapsivaikutusten
arvioinnista, vaan esittää, että sopimusvaltiot voivat itse kehittää erilaisia
menettelytapoja arvioinnin toteuttamiseen. Esimerkiksi se, käytetäänkö
lapsivaikutusten arvioinnin pohjana tieteellistä tietoa, jää siten arvioinnin
toteuttajan päätettäväksi. Yleiskommentissaan nro 5 komitea korostaa, että lapsen
oikeuksien täytäntöönpanoa varten tarvitaan riittävästi lapsia koskevaa
tiedonkeruuta. Komitean mukaan on olennaista, että kerättyä tietoa myös
käytetään lapsen oikeuksien toteutumisen arviointiin, ongelmien tunnistamiseen
sekä lapsia koskevien politiikkojen suunnitteluun.
Tällä hetkellä vallitseva puhetapa korostaa päätöksenteon
perustumista tutkittuun tietoon, mutta puhe ei vielä takaa käytännön
toteutusta. Erilaisia indikaattoreita on kyllä kehitetty ja saatavilla on
varsin pitkältä ajalta lasten hyvinvointia koskevaa seurantatietoa, jota on
kerätty esimerkiksi Kouluterveyskyselyssä jo vuodesta 1996 alkaen.
Tutkimustiedon hyödyntäminen ei näyttäisi kuitenkaan olevan kovin yleistä eikä
systemaattista. Lapsiasiavaltuutettu on toistuvasti huomauttanut lapsivaikutusten
arvioinnin puutteellisuudesta esimerkiksi monissa eri hallitusten
lakiesityksissä.
Miksi lapsitutkimus ja lapsipolitiikka eivät sitten riittävästi
kohtaa? Tutkimuspiireissä helposti oletetaan, että yliopistokoulutuksen
läpikäyneinä virkamiesten ja useimpien poliitikkojen pitäisi olla
kiinnostuneita tutkimustiedosta ja osata lukea ja tulkita sitä.
Lapsipolitiikkaa tekevät puolestaan katsovat, että tutkimustuloksia ei tuoda
heille riittävän ymmärrettävässä ja nopeasti hyödynnettävässä muodossa ja että
tutkimusta ei aina edes kohdisteta niihin asioihin ja ilmiöihin, joista heidän
näkemyksensä mukaan tutkimusta tarvittaisiin.
Taustalla voivat olla erilaiset käsitykset tieteen
merkityksestä ja tehtävästä. Virkamiehet ja poliitikot tarvitsevat työnsä
perustaksi tutkimusta, jonka tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön. Usein he
odottavat tutkijoilta myös suosituksia päätöksenteon perustaksi. Sen sijaan
tutkijoilla voi olla täysin päinvastainen käsitys siitä, millainen on hyvää
tutkimusta. Esimerkiksi tieteen arvovapautta korostavasta näkökulmasta hyvää on
sellainen tutkimus, jossa ei vedota mihinkään ei-tiedollisiin, kuten
poliittisiin arvoihin. Näkökulman mukaan tiede ja politiikka tulee pitää täysin
erillään, eikä tiede voi esittää väitteitä siitä, kuinka on toimittava.
Se, että tutkimuksella ei ole käytännön arvoa, ei siis
tarkoita, ettei tutkimus sinänsä olisi arvokas. Mutta lasten hyvinvoinnin
edistämisen parissa toimivien työtä tieteen arvovapautta korostava tutkimus ei
välttämättä kovin paljoa auta. Yhtenä syynä tutkimuksen ja politiikan
kohtaamattomuudelle pidetään myös sitä, että päätöksiä tehdään nopeassa
aikataulussa ja asioiden valmistelulle ei varata riittävästi aikaa. Uusia
ratkaisuja tarvittaisiin, jotta kuilu tutkimuksen ja politiikan välillä
pienenisi. Tavoite lienee kuitenkin yhteinen.
Lapsiasianeuvottelukunnan yhteydessä vuosina 2015–2019
toimineessa Lapsitutkimuksen työryhmässä yhdeksi ratkaisuksi lapsitutkimuksen
ja -politiikan lähentämiseen esitettiin sellaisten tilaisuuksien ja koulutusten
järjestämistä, joissa tutkijat, virkamiehet ja poliitikot voisivat keskustella
asioista. Vuoropuhelu varmasti edistää yhteistä ymmärrystä. Tutkijat saavat
käsityksen siitä, millaista tutkimusta tarvitaan ja miten tutkimus tehdään
hyödynnettäväksi, ja virkamiehet ja poliitikot saavat ohjausta siihen, miten
tutkimustietoa voi käyttää oman työn perustana. Pitkällä aikavälillä
koulutustilaisuuksiakin tärkeämpää on varmistaa, että tutkijoilla ja virkamiehillä
on riittävät resurssit kehittää työtään. Mikäli viestintään ei ole
tutkimusprojekteissa varattu rahaa, voi tutkijan iso ja merkittävä työ jäädä
näkymättömiin. Vastaavasti virkamiehen on vaikea toteuttaa tutkimustietoon
perustuvaa lapsivaikutusten arviointia, jos siihen ei ole varattu riittävästi
aikaa eikä tarvittavasta osaamisesta ole huolehdittu.
Ratkaisuna lapsitutkimuksen ja -politiikan lähentämiseen on
pidetty myös sitä, että virkamiesten ja tutkijoiden välissä on organisaatio,
joka toimii ”tulkkina” molempiin suuntiin. Tällaisia organisaatioita ovat
Suomessa esimerkiksi Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla sekä
lapsiasiavaltuutettu. Tutkimuksen ja päätöksenteon välisen kuilun kaventaminen
kuuluu myös yliopistojen tehtäviin. Hyvä esimerkki organisaatiosta, joka
panostaa paljon tutkimustuloksista viestimiseen, on Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos. Viime kädessä sen, käytetäänkö
päätöksenteon perustana tutkimustietoa vai ei, määrittävät kuitenkin päättäjien
asenne ja usein myös poliittiset intressit.
Terhi Tuukkanen ja Merike Helander
Lapsiasiavaltuutetun toimisto
Lapsiasiavaltuutetun toimisto
Lähteitä:
Yleiskommentti nro 5 (2003) Lapsen oikeuksien
yleissopimuksen yleiset täytäntöönpanotoimenpiteet verkossa http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/03/CRC_GC_2003_5_julkaisu.pdf
Kouluterveyskysely verkossa https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely